Patrick IJnsen - directeur Hektec
Als onderaannemer maak je iets wat onderdeel gaat uitmaken van een groter geheel. Bij een funderingsbedrijf is dit in veel gevallen een product waar de rest op moet wachten voordat zij überhaupt kunnen beginnen. En daarbij is jouw product een aanzienlijk deel van het totale budget.
Een zeer belangrijk gedeelte van de klantvraag is tegenwoordig ook de omgeving. Kwaliteit en veiligheid worden hierbij niet meer expliciet genoemd; want als vanzelfsprekend gezien. Dat hoort natuurlijk ook zo te zijn, mits als alle partijen over dezelfde uitgangspunten beschikken en… deze uitgangspunten ook juist zijn.
Over het algemeen hebben de onderaannemers zelf van deze twee laatste onderdelen (kwaliteit en veiligheid) het meeste verstand. De directe klant (hoofdaannemer) en diens opvolger (principaal) laten zich op dit vlak ondersteunen door hun adviseurs.
Het is daarom frappant dat als in het werk een wijziging van de uitgangspunten ontstaat, bijv. omdat de grondcondities anders blijken te zijn of omdat de omgeving minder goed bestand is tegen alle bouwactiviteiten dan voorzien, vervolgens planning en budget vaak worden bevroren en “omgeving, kwaliteit en veiligheid” de knoppen zijn waaraan men wil gaan draaien. Een vreemd fenomeen omdat in beginsel juist deze onderdelen de kern van de klantvraag waren.
Wat er dus feitelijk gebeurt, is dat de klant zelf de (initiële) klantvraag uit het oog lijkt te verliezen en de eerst gekozen werkwijze gaat verwarren met de klantvraag zelf.